Alle forældre er nysgerrige på, hvad deres børn har lavet i skolen. Især ved skolestart, hvor alt er nyt, og hvor man som forælder måske for første gang oplever en mere perifer rolle i modsætning til børnehavelivet. Der er ikke længere den samme information om barnets hverdag og aktiviteter, kammeraterne og personalet er nye ansigter, og man afleverer og henter måske i SFOen og får slet ikke set det lokale, ens barn har opholdt sig i. Det kan være svært at holde spørgsmålene tilbage – og det kan være meget almindeligt – og til stor frustration – at blive mødt med svaret: ”Godt…” eller ”Det ved jeg ikke”.
Et godt tidspunkt at spørge dit barn om dagens oplevelser er i rolige situationer, hvor I ikke forventer at blive afbrudt. Fx når I triller hjem med cyklen, eller når I spiser aftensmad. Vær tålmodig: Måske kan barnet slet ikke huske, hvad der er sket, og måske er der sket for meget ting, som slet ikke har bundfældet sig endnu. Der er ikke andet at gøre end at vænne sig til, at vi bliver delagtiggjort i vores børns skoleliv, når de har lyst og overskud.
Et godt råd til at starte en samtale er ikke at være så “spørge agtig”. Vi som forældre har en tendens til at spørge løs, uden at fortælle noget om os selv først og der stejler mange børn, de gider simpelthen ikke svare på så mange spørgsmål!
Hvis du som forældre starter med at fortælle lidt om din dag først, så minder det mere om en samtale end et forhør om dagens gang.
Hvis du så gerne vil spørge så prøv at stille meget konkrete spørgsmål. Spørg fx:
”Hvad sang I til morgensamling i dag?” fremfor ”Hvordan gik det i skolen i dag?”
“Havde du penalhuset fremme i dag?” fremfor “Hvad lavede I?”
Du kan også lære klassekammeraterne bedre at kende ved at spørge:
”Hvem er dukse i denne uge?” og når dit barn nævner navne, så følg op og spørg:
”Hvem er Albert?” Hvem sidder han ved siden af? osv.
Brug åbne spørgsmål såsom hvem, hvad, hvor og hvilke. Eksempler:
Hvor legede I henne på legepladsen? Hvem var du sammen med i det første frikvarter? Hvilke timer kan du bedst lide?
Børn tænker konkret og kan sjældent give en samlet vurdering af sin dag. Derfor; Spørg konkret og spørg til afgrænsede situationer. Og bare rolig, vi skal nok få det at vide, når vi har spurgt klodset:
“Hvad tror du, læreren vil sige på første skoledag?”
“Jeg tror, hun vil sige ”Hej”.”
Hanna, 5 år.